19.
Waarom heeft God het toegelaten? 19.1. Hoe kan het dat dit is gebeurd? Hoe kan het dat een deel der engelen
in opstand is gekomen? Is het God dan uit de hand gelopen? Had God het niet
kunnen voorkomen? Is God door de opstand verrast? 19.2. God is er niet door verrast en Hij had het kunnen verhinderen God is niet verrast door de opstand
van de engelen want Hij is alwetend. Hij kent ook de toekomst. Hij wist dat dit
ging gebeuren. En Hij is almachtig en daarom had Hij het kunnen verhinderen.
Maar toch heeft God het toegelaten. 19.3. De opstand van een deel van de engelen paste in Gods plan met de
schepping. God is bezig om zichzelf te
verheerlijken in al zijn werken. Hij verheerlijkt zich ook in zijn oordelen
over de gevallen engelen. Daarin toont God zijn heiligheid en rechtvaardigheid.
Daarin komt de grootheid van zijn heiligheid en rechtvaardigheid uit. (Zie studie nr. 20 "Waarom maakt God niet direct een einde aan de
opstand?") 19.4. Moesten ze dan wel vallen? Konden de engelen die in opstand
gekomen zijn er niets aan doen? Hadden ze geen keus. God wist immers van
tevoren dat het zou gaan gebeuren. Engelen zijn als persoonlijkheden
geschapen en niet als machines. Het kenmerk van een persoonlijkheid is dat hij
zelf keuze's kan maken. God heeft de engelen op de proef
gesteld, zoals Hij dat ook telkens weer doet en heeft gedaan met de mensen. Hij
stelt zijn schepselen, de engelen en de mensen, telkens voor de keuze tussen
ofwel Hem erkennen ofwel Hem verwerpen. Een keuze tussen het kwade en het
goede, tussen leven en dood. Net als Adam en Eva, die ook voor die keuze
stonden, bij hun besluit of ze al of niet van de boom der kennis van goed en
kwaad zouden eten. Een aantal van de engelen heeft er voor gekozen om in opstand
te komen tegen God. De opstand is hun eigen keuze, hun
eigen wilsbesluit. 19.5. Hoe valt dat met elkaar te rijmen? Aan de ene kant lezen we in de bijbel dat God al weet hoe alles zal verlopen en dat Hij
alle dingen stuurt. Aan de andere kant zijn er schepselen, mensen en engelen,
die als persoonlijkheden geschapen zijn, die zelf kunnen kiezen. Beide dingen worden in de Bijbel
uitdrukkelijk gesteld. Voor het beperkte menselijke verstand lijkt dit
tegenstrijdig. We kunnen niet anders dan ons verstand onderwerpen aan de
Schrift. En het aanvaarden zoals we het in de Bijbel lezen. Zoals we b.v.
ook de bijbelse informatie over de drie-eenheid aanvaarden zonder het volledig
te kunnen begrijpen Ook daar is er schijnbaar een logisch probleem. Een probleem
dat voor ons menselijk verstand niet helemaal is te doorgronden. God is één en
toch bestaat hij in drie personen. Op hetzelfde vlak ligt het vraagstuk
van de verhouding tussen Gods bestuur en de eigen keuzes van de mens. Dit zijn twee van de grote stenen der
aanstoots in de Bijbel, en door de eeuwen heen ook in de theologie. Hoe is de
verhouding tussen Gods bestuur en de vrije wil van de mens? En hoe kan het dat
er een God is en toch drie goddelijke personen? De oplossing is dat we laten staan wat
we in de Bijbel lezen zonder alles perse met elkaar te
willen rijmen. Zie voor een verdere bespreking van
deze onderwerpen de serie bijbelstudies over God. verstand niet helemaal is te doorgronden. God is
één en toch bestaat hij in drie personen. Op hetzelfde vlak ligt het vraagstuk
van de verhouding tussen Gods bestuur, sturing en de eigen keuze's van de mens.
(koninkrijk van God, eeuwig
koninkrijk, voeg in?) De volledige serie
over de engelen |