BIJLAGE D - VALLEN IN DE GEESTZegt de Bijbel iets over "vallen
of rusten in de Geest"? In een aantal gevallen noemt de bijbel mensen, die
vallen in Gods tegenwoordigheid. Maar komt dat overeen met wat men
tegenwoordig onder vallen in de Geest verstaat? D.1. Mensen die vallen in Gods tegenwoordigheid 1. God verschijnt aan Abraham en deze
valt op zijn aangezicht (Gen. 17:1-3). God neemt het initiatief tot het maken
van een verbond met hem. 2. Mozes kreeg een openbaring van de
Here God, toen hij bij het brandende braambos ging kijken (Exodus 3:5). God
openbaart Zich als de IK BEN. Hierin zien we een voorverschijning van de Here
Jezus. 3. Jozua staat als opperbevelhebber
voor de poorten van Jericho en wordt door iemand aangesproken. Als hij vraagt
aan de onbekende wie hij is, krijgt hij te horen: IK ben nu gekomen. Het is de
Vorst van het leger des Heren, anders gezegd de Heer Jezus Zelf. Daarop werpt
Jozua zich op zijn aangezicht ter aarde. Dan wordt hem gezegd dat hij de
schoenen van zijn voeten moet doen omdat hij op heilige grond staat (Jozua
5:14,15). 4. Het volk Israël krijgt de
boodschap, dat de Here God aan hen zal verschijnen en de heerlijkheid Gods
verschijnt aan hen. Het vuur uit de hemel verteert het offer dat op het altaar
ligt. Het volk juicht en ze werpen zich allen op hun aangezicht (Lev. 9:4;
23,24). 5. Ook de bekende Bileam met zijn
sprekende ezel maakt zoiets mee. De ezel waarop hij zit ziet de engel des Heren
met een vlammend zwaard op zijn weg. Het dier wijkt uit. Bileam, die niets
ziet, slaat er op los. Tot God hem de ogen opent. Hij knielt en werpt zich op
zijn aangezicht (Num. 22:31). 7. Elia bevindt zich op de Karmel waar
de confrontatie plaats vindt tussen de God van Israël en Baal. Deze laat niet
van zich horen ook al snijden zijn honderden priesters zich met messen om hem
toch te bewegen in te grijpen. Het volk dat zolang en zo diep in de afval van
God heeft geleefd staat er onbeslist bij. Als tenslotte Elia God aanroept, valt
het vuur uit de hemel en verteert het offer op het altaar. Toen het gehele volk
dat zag, wierpen zij zich op hun aangezicht en zeiden: De Here die is God! (1
Koningen 18:21,39). 8. Ook koning David kan genoemd
worden. Hij valt met de oudsten van het volk op zijn gezicht als hij de Engel
des Heren met getrokken zwaard in de lucht ziet staan om het oordeel te voltrekken
(1 Kronieken 21:16). 9. Bij de inwijding van de tempel
verschijnt de heerlijkheid des Heren in een wolk, die het hele Huis vervult. De
priesters konden vanwege de wolk niet blijven staan om hun dienst te doen. Dat
wil niet zeggen, dat ze vielen. Ze konden zich misschien terugtrekken. Dat
blijkt niet duidelijk uit de tekst (2 Kronieken 5:14). 10. Als de profeet Ezechiel de
heerlijkheid Gods ziet valt hij bij drie achtereenvolgende gelegenheden op zijn
aangezicht (Ez. 1:28; 3:23;44:4-5). Die heerlijkheid was zichtbaar (Ez. 11:22).
De Geest laat niet toe dat hij blijft liggen, maar laat Ezechiel staan met
nieuwe kracht (Ez. 2:1; 3:24). 11. Daniel heeft een ontmoeting met de
engel Gabriel. Hij ziet een visioen, hij hoort en ziet bewust. Hij bezwijmt en
valt op zijn gezicht ter aarde (Dan. 8:1-17). Als hij na weken rouw bedrijven
weer een visioen ziet, ziet hij het alleen. Daniel blijft achter zonder kracht en
verbleekt. Hij hoort woorden en bezwijmt, valt met zijn aangezicht ter aarde.
Hij wordt aangeraakt en moet direct opstaan, waarvoor hem de kracht gegeven
wordt. Hij staat op handen en knieën en siddert (Dan. 10:2-10). Hij krijgt
profetieën inzake gebeurtenissen van de eindtijd. 16. Johannes op Patmos viel als dood
voor de voeten van Jezus toen hij de verheerlijkte Jezus zag (Openbaring 1:17). 17. De vier dieren en de 24 oudsten
werpen zich voor het Lam neer (Openb. 5:8). Ze werpen zich neder en aanbidden
(Openb. 5:14). Ze werpen zich op hun aangezicht (Openb. 7:11; 11:16; 19:4). 18. Als Johannes in zijn verbazing een
engel wil aanbidden wordt dat ogenblikkelijk afgewezen (Openbaring 19:10). Hij
is zo overweldigd door wat hij meemaakte dat hij het nog een keer doet. Ook dan
wordt het geweigerd (Openb. 22:8) D.2. Reactie op Gods verschijningUit de bijbel blijkt, dat, zowel in de
hemel als op de aarde, de mensen op Gods verschijning en heerlijkheid op
precies dezelfde wijze reageren. Ze vallen in aanbidding voor Hem neer. Vanuit de gegevens die door de bijbel
worden aangereikt blijkt, dat de betrokkenen vanaf de tijd van de buitengewone
ontmoeting een diep Godsbesef hebben, zoals zij tot dusver niet hebben gekend.
Er valt een grote stilte rond deze mensen. Ze krijgen een opdracht, zelfs tot
in bijzonderheden. Abraham moet zich en de zijnen laten
besnijden als teken van het verbond. De gebeurtenis heeft betrekking op het
nageslacht van Abraham. Mozes moet naar de Farao, door wie hij
misschien nog werd gezocht wegens doodslag van een Egyptenaar. Hij wordt
gezonden met de boodschap dat hij Gods volk moet uitleiden uit Egypte. Jozua moet om de stad heentrekken
totdat de muren van Jericho vallen. God gaat hun het beloofde land geven,
waarbij Jericho moet vallen. Bileam wordt tegen alle bedoelingen van Balak in door God gezonden om een
zegen in plaats van een vloek over Israël uit te spreken. Manoah en zijn vrouw krijgen te horen
dat hun zoon Simson zal beginnen met de bevrijding van Israël van hun vijanden. Koning David heeft zich met zijn volkstelling
een oordeel van God op de hals gehaald. De engel komt om het gericht tot
uitvoering te brengen. David ziet de engel en smeekt het volk te sparen. Elia staat als eenling op de Karmel om
een einde te maken aan de afgoderij van koning Achab en koningin Izebel, die
daarin het volk hebben meegesleept. Nadat het vuur uit de hemel is gevallen
belijdt het volk;: de Here, die is God. Ezechiels ervaring is zo ingrijpend,
dat hij 7 dagen verbijsterd achterblijft (Ez. 2:15). Hij moet spreken tot het
volk. Bij een ander gelegenheid begint hij luidkeels te roepen in smeekgebed en
voorbede wanneer hij ziet dat God iemand in het gericht ombrengt (Ez.
11:15,13). Heel Israël is in het geding. Daniel krijgt de boodschap voor de
eindtijd en is ziek van de gebeurtenis als hij het allemaal moet verwerken. Hij
moet de boodschap brengen aan meerdere elkaar opvolgende koningen. God
openbaart aan hem het grote schema van de wereldgebeurtenissen tot de eindtijd,
waarbij de gehele mensheid is betrokken. In de huidige overtrokken
geïndividualiseerde samenleving, waar ieder zo vergaand op zichzelf betrokken
is, moet er op gewezen worden dat het in al deze schriftplaatsen gaat om het
collectief. Het gaat niet om ervaringen, die
strikt persoonlijk zijn en die zich beperken tot degene aan wie het overkomt.
Het gaat om gebeurtenissen die hun weerslag hebben/krijgen op groepen, soms op
hele naties. Het gaat daarbij niet altijd om het directe hier en nu, maar soms
om ver weg liggende, eschatologische gebeurtenissen. Dat zijn gebeurtenissen
die met de toekomst te maken hebben. D.3. Enkele conclusiesUit de hierboven, onder D.1.
besproken, voorbeelden uit de Bijbel kunnen een aantal conclusies worden
getrokken: 1. Alle personen die werden besproken
vallen voorover in de tegenwoordigheid van God, de Engel des Heren (een
voorverschijning van de Here Jezus) of een aartsengel. 3. Het achterover vallen vindt plaats
in geval van oordeel of het opzij zetten van Gods tegenstanders[1]. In
de bijbel komt achterover vallen vier maal voor tengevolge van een oordeel van
God, vanwege ongeloof of zonde: - Genesis 49:17; de berijder van het
paard stort achterover. - 1 Sam. 4:18; de hogepriester Eli
stort achterover met zijn stoel en breekt zijn nek. - Jesaja 28:13; de leiders van
Jeruzalem zullen achterwaarts struikelen en te pletter vallen. - Johannes 18:6; de soldaten die Jezus
komen arresteren vallen achterover. 4. Het initiatief voor zo'n
gebeurtenis gaat altijd van God uit. Nooit zien we in de bijbel een mens zich
uitstrekken naar deze ervaring. Het overkomt de mensen, ze zoeken het niet. In
de bijbel wordt het niet aangemoedigd, noch ertoe opgeroepen of uitgelokt. De
betrokken zelf zouden de gebeurtenis het liefst vermeden hebben. 5. Nergens in de bijbel is er sprake
van het beleggen van een bijeenkomst waarin dit "vallen of rusten in de
geest" georganiseerd plaats vindt of zou moeten vinden. 6. Wanneer mensen zich op hun
aangezicht hebben geworpen, wordt niet toegestaan dat ze blijven liggen.
Ze moeten meteen opstaan en krijgen daarvoor de kracht, indien nodig zelfs bij
herhaling. Sommigen zijn dagenlang van streek en verbijsterd door de gebeurtenis. 7. Wanneer mensen in de Bijbel
"vallen" is dat nooit voor bevrijding of tot het komen van het
beter functioneren van hun eigen geestelijk leven. Het is nooit privé, het
is altijd gericht op het collectief. De praktijk van onder meer John Wimber[2]
waarbij mensen urenlang voor- of achterover liggen en zich daarbij kalm voelen
met een verheven gevoel van onverschilligheid ten opzichte van de omstandigheden
moet vanuit de bijbel radicaal afgewezen worden. Dat er geen nawerkingen zijn,
goed noch slecht, is nadrukkelijk onjuist. 10. De ontmoeting die God met de mens
heeft en waartoe het initiatief steeds van Hem uitgaat, heeft een zeer bepaalde
bedoeling. Zij die bij een dergelijke gebeurtenis
zijn betrokken krijgen een opdracht en/of geven zich in Gods heerlijkheid over
aan aanbidding. De opdracht op aarde wordt vaak uitgevoerd onder moeilijke
omstandigheden en (soms) onder groot lijden. Wat deze geroepenen hebben doorleefd
met God in die directe ontmoeting stelt hen in staat de opdracht uit te voeren.
Ze worden bekrachtigd om de taak te verrichten en, als het nodig mocht blijken,
ook het lijden dat daar aan verbonden is te doorstaan. 11. De bijbel legt geen verband tussen
"vervuld zijn met de Heilige Geest" of "genezing" en het
"neervallen voor Gods aangezicht.[3]" D.4. BeoordelingHet verschijnsel van het "vallen
in de geest", zoals dat in charismatische kring voorkomt, vindt geen steun
in de bijbel. Dat roept de vraag op hoe men dit verschijnsel moet verstaan. Het kan verklaard worden door beinvloeding
van de mensen, mensen die zich gemakkelijk laten beïnvloeden. In een
massameeting kan het overslaan op de gehele menigte. Maar er is een andere
verklaring die veel zorgwekkender is. Het verschijnsel van het vallen of
tegen de grond slaan is bekend in het Hindoeïsme Daar wordt het aangeduid met
de term Shakti Pat. De bekeerde, voormalige Hindoe, Rabi Maharaj beschrijft in
zijn boek[4] dit
begrip als volgt: Shakti Pat, "een uitdrukking, die
gebruikt wordt voor de aanraking van een goeroe, gewoonlijk met zijn hand, op
het voorhoofd van de vereerder, wat bovennatuurlijke effecten teweegbrengt.
Shakti betekent letterlijk "macht" en in het toebrengen van shakti
pat wordt de goeroe een kanaal van oerkracht, de kosmische kracht, die aan het
universum ten grondslag ligt en die belichaamd is in de godin Shakti, de
gemalin van Shiva. Het bovennatuurlijke effect van Shakti
door de aanraking van de goeroe kan de vereerder tegen de grond doen slaan,
of hij kan een helder licht zien, en een ervaring krijgen van innerlijke verlichting
of nog een andere mystieke psychische ervaring hebben." Hier heeft men te
doen met een medium, een medium is iemand die krachten van boze geesten
doorgeeft. Maharaj vertelt in hetzelfde boek dat
hij nog maar dertien jaar oud was toen hij de "shakti pat" al
toediende aan mensen. Hij verduidelijkt erbij dat Shakti een van de namen is
van Kali. Shiva's moorddadige, bloeddrinkende gemalin, de moedergodin van de
machten die de oerkracht, die in het hart van het universum stroomt, verleent.
Het was voor Maharaj destijds een opwindende gedachte dat hij
"kanaal" van haar macht zou worden[5]. Het vallen in de Geest zoals dat in
charismatische samenkomsten wordt "bediend" mist elke bijbelse
grond. Het is daarentegen wel bekend in het Hindoeïsme. De krachten die er
werken zijn psychisch en zeer waarschijnlijk occult. (Deze bijlage, over het vallen in de
Heilige Geest, is genomen uit de brochure "Met vallen en opstaan." De
brochure is geschreven door drs. Karel van Berghem[6]. De
volledige brochure staat onder de link "charismatisch" op mijn
homepage: http://www.solcon.nl/apgeelhoed) [1]Persoonlijk heb ik, A.P.
Geelhoed, meegemaakt dat een gebonden en bezeten man geregeld plotseling door
boze geesten acherover werd gegooid. [2]John Wimber and Kevin Springer,
"Power Healing". (San Francisco, Haprer & Row Publishers, 1987,
p. 216. [3]Hier wordt het bijbelse
neervallen voor God bedoeld. Het achterovervallen door middel van handoplegging,
aanraking of ietsdergelijk door een mens ontbreekt geheel in de bijbel. [6]Broeder van Berghem is de eerste
voorganger van onze gemeente. De Heer heeft hem gebruikt voor het ontstaan van
de gemeente. De serie over de Heilige Geest |